Een bijzondere ervaring..

5 oktober 2018 - Teshie, Ghana

Ik ben alweer precies 6 weken verder in Ghana en wat een ervaring. Elke dag blijft me weer verassen. Zoals ik geschreven had in mijn vorige blog, was dit mijn laatste week in het Lekma ziekenhuis op de afdeling 'theathre'. Hier gebeuren alle operaties en monitoren ze de patiënten na de operatie. Op dinsdag is het 'labour day' met andere woorden: bevallings dag! Op deze dag zijn er dus voornamelijk keizersneden gepland en een enkele keer tussendoor dat er een baarmoeder verwijderd word. Op deze afdeling kunnen we qua werk niet zo veel doen maar wel veel observeren en dat is al erg intressant. Toen we woensdag aankwamen lagen de zusters letterlijk te slapen. Een paar sliepen op de tafel en ook zelfs een paar in bed. Dan schiet je wel even in de lach natuurlijk. Het was dus blijkbaar de dag van spoedeisendehulp gevallen. Maar als er geen patiënten worden binnen gebracht dan is er geen werk en doen ze een heerlijk dutje op het werk. We hebben dus vrij weinig gedaan, haha. Wel hebben we nog even gepraat met een dokter uit Ghana, hij vertelde dat hij vaak in Amsterdam kwam en dat hij ook voor 6 maanden in China had gewerkt. De dokter was ontzettend aardig en vertelde dat hij morgen een aantal keizersneden zou doen. Toen we de volgende dag aankwamen was het al aardig druk en kwamen we de dokter met hoofdzuster meteen tegen. De dokter zei dat hij ons een geweldige ervaring wilde laten mee maken en wees daarna mij aan dat ik hem moest gaan helpen. Ehmm okee.. Wat bleek hij wilde dat ik hem ging assisteren bij een keizersnee van een tweeling! De dokter had gelijk, dit was een onvergetelijke ervaring!! Ik moest me eerst steriel aankleden, handen wassen, daarna kreeg ik een soort slagers schort aan met grote, witte laarzen. De hoofdzuster nam me mee naar de operatiekamer en daar hielp ze me met nog een andere schort aan trekken en de steriele handschoenen. Hierna moest ik mee helpen met het steriele werkveld klaar maken en ondertussen kreeg de patiënt haar ruggenprik. Nadat dit allemaal klaar was kwam de dokter binnen. Ik kon nog steeds niet helemaal geloven dat ik hem echt mocht helpen en stond er ik ook een beetje bij, zovan; nou gebeurt dit nu echt.. De dokter zei dat ik tegen over hem moest gaan staan en vertelde elke keer duidelijk wat ik moest doen. Het is heel bijzonder om een keizersnee van zo dicht bij mee te maken en ook nog eens te helpen. Ik zal niet te veel in details treden maar het was een erg bloederige toestand. Gelukkig waren de baby'tjes gezond en was de toestand van de moeder ook goed. Na dat de baby'tjes geboren waren ging de dokter de baarmoeder hechten, hij liet me de eierstokken en eileider zien en legde veel uit. Het is wel heel apart om dan een baarmoeder zo vast te houden in het echt.. Al met al was dit echt zo'n bijzondere ervaring! Een ervaring die ik ook alleen hier zou kunnen mee maken en wat nooit in Nederland had gemogen. Ik heb er ontzettend veel van geleerd en heel blij dat ik dit heb mogen ervaren. Frouke mocht foto's maken tijdens de operatie en ik zal er een paar toevoegen. Let op fotos' bevatten wel bloed en een baby!!

Mijn week was dus net even wat anders en wat heb ik ervan genoten. Woensdag avond hebben we een bbq gehad met het huis en nu ben ik alweer onderweg in een trotro naar Cape Coast. Frouke en ik zijn daar al een keer eerder geweest maar nu gaan we met hele huis, en gaan we ook naar het Kakum national park, wat bekend staat om de 'tower bridge'. Iedereen een fijn weekend en jullie zijn mijn avonturen wel weer verschijnen op deze blog!

Liefs, Vivian.

1. Jeanette Van Gils:
    5 oktober 2018
    Niet te geloven dat je zo’n kans heb gehad!!!!!! Super en je staat erbij of je al jaren bij een operatie assisteer, echt een KANJER van een zuster. Dit vergeet je je leven lang niet meer. En hoe heette je eerste baby’s die je ter wereld geholpen hebt?
    Veel liefs uit Arkel
  2. Vivian:
    5 oktober 2018
    Jaa, het was ook echt zo leuk om te doen!! De meeste baby's krijgen hier pas een naam na 10 dagen, omdat in 10 dagen de baby het meest risico heeft om te overlijden. Zo raakt de moeder nog niet gehecht aan het kind. Super lief, dankjewel! Het was ook wel eng hoor, maar de dokter was echt heel aardig en gaf goede begeleiding!
  3. Jeanette de Groot-Vroon:
    6 oktober 2018
    Zo zeg wat geweldig, wat een ervaring , het is inderdaad net of je het al jaren doet .je bent een toppertje

Liefs Jeanette en groetjes ook van Arie
  4. Papa en mama:
    6 oktober 2018
    Lieve Vivian, wat beleef je toch ontzettend veel! Nu we de foto's zien ben je een echte zuster hoor.Goed dat je deze stage doe want hier had je dat nooit beleefd. Heel veel kusjes papa en mamma
  5. Opa en Oma de leeuw:
    12 oktober 2018
    Oma heeft nu hier op noch gekeken nu zag ik de twee bij elkaar.Zo beleef jij noch eens wat.Je bent een echt zustertje De groetjes van Opa en Oma en veel kusjes.
  6. Tante Arja:
    14 oktober 2018
    Hé Vivian wat een indrukwekkende ervaring, zo meehelpen nieuw leven op de wereld zetten. Dit zijn dingen die je leven verrijken. Wel verdrietig hè dat ze de kindjes nog geen naam geven als ze net geboren zijn. Zijn we hier toch gezegend met zulke goede voorzieningen en medische kennis